A1 Rijbewijs

Zoals jullie al gelezen hebben, heb ik mijn rijbewijs in stappen gedaan. Veel mensen vinden het A1 rijbewijs maar bullshit. Soms vind ik dat ook maar ik heb er nooit spijt van gehad om te beginnen met A1. Je bent achttien jaar, in verhouding nog een jong meisje. Een lichte motor rijden vond ik wel een fijn idee. Mijn eerste les was wel vet hoor! Stiekem viel het nog wel tegen. Opgegroeid tussen de motoren maar niet weten welke kant je gas zit en welke kant je remmen/koppeling, lekker snugger. Maar na de eerste twee/drie lessen kreeg ik wel de feeling. Bang? Nee absoluut niet. Uiteindelijk was dat ook mijn gevaar. Halverwege m’n rijlessen ging ik onderuit. Bladeren op de rotonde en te snel. Tja, daarna reed ik wel netjes hoor. Moest eerst even het asfalt voelen om in te zien dat ook ik kan vallen. Toen mocht ik eindelijk afrijden. Voor mijn gevoel ging het zo bagger slecht. Maar de examinator vond dat het prima ging en dus slaagde ik. Het drong pas een uur later tot me door… oeps!
Toen ik mijn rijbewijs mocht ophalen bij het gemeentehuis en papa’s motor uit de winterstalling kwam zijn we samen een rondje gaan rijden. In het begin was het natuurlijk nog wel een beetje spannend. Maar je papa voor/achter je is toch wel het fijnste gevoel.
Vele mensen vroegen aan mij wat ik het engste vond aan het rijden op een 125 cc motor. Het antwoord daarop was niet zo heel moeilijk. De snelweg en dunne bandjes.
Hoezo de snelweg dan? Mijn motor kon maximaal 115 km/u met windje mee wel, anders redde ik de 90 km/u niet eens. Auto’s vlogen dan om me heen. Mensen zien vanaf de verte een motorrijder en denken toch dat je “hard”rijd, tja ik niet want dat kon niet. Soms leverde dat wel spannende momenten op. Kijken was wel iets waar ik het meest mee bezig was.
Dunne bandjes ook, helemaal nu ik ook daadwerkelijk het verschil merk met de CBR 500. Maar ook daar leer je weer van. Dus mocht je A1 rijbewijs willen gaan halen, gewoon doen. Want voor genieten en het gevoel van motor rijden heb je niet altijd de snelheid en de kracht nodig te hebben. En je motor hoeft natuurlijk niet uit de showroom te komen. Begin gewoon met een goedkope motor. Je ruilt hem toch in na twee jaar.
Reactie plaatsen
Reacties